26 oktober 2020

Vandaag gingen we van start met ons heksenproject. Na een weekendje voorbereiding was onze klas omgetoverd in een heksen- en tovenaarswereld. Onze banken in een heksenkring, in het midden een pruttelende heksenketel. Elke ochtend starten we met een deel van het toneel. Vandaag zat kleine heks te studeren maar ook wel te piekeren. Ze wou naar het grote heksenfeest maar was hier nog veel te jong voor. Amper 127 jaar. Ze ging stiekem toch maar werd betrapt door haar petemoei Rommeldebommel. Het heksje werd gestraft. Haar bezem werd afgenomen en ze moest te voet naar huis. 3 dagen en nachten lopen! Thuis aangekomen viel ze doodmoe in slaap. We leerden ook het themalied. Dit zal er ook elke ochtend bij horen. Echte heksen en tovenaars moeten zich beschermen en hebben steeds kruiden op zak om zieke mensen te genezen. Hiervoor maakten we een lederen buideltje en gingen we op zoek naar kruiden. We zochten eerst in kruidenboeken op welk onkruid eigenlijk geen onkruid is. Zo leerden we dat madeliefjes een verzachtende werking hebben wanneer je geneteld bent, dat paardenbloemen een lekker hapje zijn voor vele vogels, ... Ook zochten we naar kleine geluksbrengertjes zoals zeldzame steentjes om in het buideltje te bewaren. In de klas van Hallowsschool moesten de jonge tovenaars en heksen bewijzen dat ze het waard waren op onze school les te volgen. Ze stelden zich voor met hun heksen- of tovenaarsnaam, toonden hun zelfgemaakte toverstokken en zeiden samen de spreuk op die ze in het weekend geoefend hadden. Aan de hand van een reactiespel toonden ze hun concentratievermogen en reactiesnelheid (hier is nog wel een beetje werk aan).

« Klasblog van LC3a